I.v.m Koningsdag is onze klantenservice niet bereikbaar

Tips bij het maken van een logo

Tips bij het maken van een logo

Een logo is de basis van een huisstijl en er erg belangrijk voor een bedrijf. Je kunt er bepaalde boodschappen mee overbrengen en een goed logo zorgt voor herkenning bij de doelgroep. Weet jij niet hoe je een goed logo kan maken voor je bedrijf? Met deze tips heb je binnen no time een krachtig logo!

Bekijk ook: 5 Programma’s voor het maken van een logo.

  1. Gebruik de juiste kleurenGebruik kleuren in het logo die aansluiten bij het bedrijf en de boodschap die je over wilt brengen. Dit gaat makkelijker als u weet wat de betekenis is van bepaalde kleuren. Verder wordt er aangeraden om niet meer dan 3 kleuren te combineren in uw logo.

  2. Zorg voor de juiste uitstraling
    Wat voor bedrijf heb je? En welke boodschap wil je overbrengen aan de doelgroep? Een logo is vaak het eerste wat de doelgroep van je bedrijf ziet en dus is het belangrijk om meteen de juiste indruk te geven. Heb je bijvoorbeeld een bedrijf in het hoger segment? Kies dan voor een chique ontwerp en font. Zo wordt het meteen duidelijk om wat voor bedrijf het gaat en trek je ook sneller de juiste doelgroep aan. 

  3. Wees uniek
    Er bestaan talloze merken en dus ook logo’s. Bedenk daarom een logo dat niet lijkt op een al bestaand logo. Zo onderscheid jij je als bedrijf en word je niet verward met andere bedrijven. Je kan bijvoorbeeld de logo’s van je concurrenten op een rijtje zetten. Zo zie je in een oogopslag of jouw logo uniek is. 

  4. Houd je logo simpel
    Het is belangrijk dat het logo op elk formaat toegepast kan worden. Zo moet je er rekening mee houden dat het logo nog goed zichtbaar moet zijn op het moment dat je het logo klein in een hoekje plaatst. Het is dus handig om het logo zo simpel mogelijk te houden en niet veel details toe te voegen. Zo is de kans kleiner dat het logo niet meer goed zichtbaar is, want dat zou zonde zijn!

  5. TijdloosEen logo is tijdloos en niet bedoeld om vaak veranderd te worden. Het is dus ook belangrijk dat je logo niet gebaseerd is op de huidige trends. Zo ziet je logo er na een paar jaar niet opeens oud of saai uit. Dit scheelt je weer tijd om je hele logo te veranderen, want bij een nieuw logo is er altijd een kans dat de doelgroep je niet meer herkent.

  6. Maak meerdere logo’s
    Houd in gedachten dat het logo op alle kleuren achtergrond zichtbaar moet zijn. Heb je bijvoorbeeld een zwart logo?
    Dan moet je er rekening mee houden dat hij wegvalt op een zwarte achtergrond. Maak dus verschillende logo’s die je kunt gebruiken op alle kleuren achtergrond. Heb je een witte achtergrond in je logo? Maar moet je hem plaatsen op wit papier? Verander dan de achtergrond naar een kleur die wel zichtbaar is.

Voorbeeld van 2 verschillende logo's

Logo laten drukken op drukwerk? Kies uit: