Wij zijn met Pasen geopend! Let op: Postbezorging is niet mogelijk op 1e en 2e Paasdag.

Hoe ontwikkel je een goede huisstijl?

Hoe ontwikkel je een goede huisstijl ?

Waaruit bestaat een huisstijl?

  • Logo

  • Typografie

  • Kleuren

  • Papier en materiaalkeuze

  • Vormentaal

  • Beeldstijl (Illustratie en fotografie)

  • Communicatiestijl (Tone-of-voice)

1.    Bedenk wat je wilt uitstralen met je huisstijl

Het is belangrijk om goed stil te staan bij wat je wilt uitstralen als bedrijf. Door middel van een huisstijl wordt de identiteit van je bedrijf bepaald. Dit betekent dan ook dat jouw huisstijl volledig uniek moet zijn en het geen nut heeft om hem te kopiëren van een ander bedrijf. Voorbeelden van merken met een goede huisstijl zijn Milka (Chocolade) en Nike. Zij laten overal hun huisstijl in terugkomen waardoor ze altijd herkenbaar en uniek blijven.

 

Bekijk ook: Tips bij het maken van een logo

 

2.    Denk aan je doelgroep

Vergeet, bij het maken van je huisstijl, niet wie je wilt bereiken. De vormgeving van je huisstijl moet er niet alleen mooi uit zien, maar ook aansluiten bij je doelgroep. Ga dus na wat jouw doelgroep aanspreekt en verwerk dit in je huisstijl. Een jongere doelgroep wordt natuurlijk op een andere manier aangesproken dan een oudere doelgroep. Denk bijvoorbeeld aan de speelgoedwinkel Intertoys die als doelgroep jonge kinderen heeft. Om de aandacht van de doelgroep te trekken hebben ze gebruik gemaakt van een speels lettertype en een felle kleur geel. Zo weten kinderen meteen om wat voor winkel het gaat en worden ze geprikkeld om actie te ondernemen.

 

3.    Wees consequent

Om te zorgen dat je huisstijl slaagt, is het van belang om consequent gebruik te maken van je huisstijl. Door je huisstijl te gebruiken in alle communicatiemiddelen, blijf je herkenbaar voor klanten en onderscheid je je van je concurrenten. Het consequent doorvoeren van je huisstijl kan soms lastig zijn. Helemaal als je nieuw bent als vormgever en geen idee hebt welke elementen er zijn gebruikt bij oudere ontwerpen. Hiervoor is het handig om een huisstijl handleiding aan te maken waarin je alle huisstijl elementen plaatst. De elementen waarbij je aan moet denken is het logo, kleurenpallet, grafische elementen en typografie. Op deze manier kunnen meerdere mensen bezig zijn met vormgeven, zonder dat alles er verschillend uit komt te zien.

 

4.    Typografie

Ook je typografie moet aansluiten bij wat je bedrijf wilt uitstralen en bij het soort bedrijf. Een kledingzaak heeft bijvoorbeeld een heel andere typografie dan een makelaarskantoor. We raden je aan om niet meer dan 2 verschillende lettertypes te gebruiken. Zo kan je er 1 gebruiken voor titels, en belangrijke onderdelen van je tekst, en 1 voor de algemene tekst. Op deze manier blijft je tekst overzichtelijk en kan de lezer goed onderscheid maken tussen de belangrijke en minder belangrijke onderdelen.

 

Bekijk ook: Tips voor het maken van een bedrijfsbrochure

5.    Kleur

Het gebruik van kleur is erg bepalend voor een huisstijl en kan bepaalde emoties en associaties oproepen door/bij mensen. Dit kan zowel negatief als positief zijn. Denk bijvoorbeeld aan de kleur groen die wordt geassocieerd met milieu of gezondheid, terwijl grijs juist elegantie en stabiliteit uitstraalt. Zorg dus dat je kleuren aansluiten bij je bedrijf en zorgen voor herkenning van jouw merk en/of product.

 

6.    Presentatie

Vergeet niet dat je je huisstijl in alle formaten en op alle beeldschermen gepresenteerd moet worden. Houd er dus rekening mee dat je huisstijl responsive is. Dit houdt in dat je website of design zich aanpast automatisch aanpast naar elk formaat. Denk bijvoorbeeld aan een desktop website die ook werkt op het moment dat je de website opent via je telefoon of iPad.

 

Huisstijl al klaar en wil jouw merkbekendheid vergroten? Bestel dan jouw visitekaartjes of flyers.