Tips voor het maken van een bedrijfsbrochure

Tips voor het maken van een bedrijfsbrochure

Een bedrijfsbrochure is een tastbaar middel en wordt ingezet om het bedrijf te promoten en te laten zien wat je te bieden hebt. Het is dus belangrijk dat je je bedrijfsbrochure zo efficiënt mogelijk in elkaar zet omdat je zo de aandacht kan trekken van potentiële klanten. Wij hebben tips voor je op een rijtje gezet hoe je het beste een bedrijfsbrochure kan opzetten.

1.    Doelgroep

Je weet natuurlijk wel wie de doelgroep is van je bedrijf, maar misschien is je brochure wel bedoeld voor een hele andere doelgroep. Bedenk dus van tevoren voor wie je brochure bedoeld is. Zo kun je je tekst precies aanpassen naar je doelgroep en zal je hen makkelijker kunnen bereiken.

 

2.    Vermijd grote lappen tekst

Een brochure moet altijd makkelijk leesbaar zijn. Op het moment dat je grote lappen tekst toevoegt aan je brochure, is het niet meer overzichtelijk en leesbaar. De lezer wordt dan niet gemotiveerd om de hele tekst te gaan lezen en zo is het lastiger om de belangrijkste informatie uit de tekst te halen. Om de brochure overzichtelijk te houden is het handig om veel witregels en kaders toe te voegen.

 

3.    Laat zien wat jouw bedrijf onderscheidend maakt

Bij het maken van een bedrijfsbrochure is het belangrijk om je succes weer te geven. Om potentiele klanten te winnen, moet je je onderscheiden van andere bedrijven. Laat dus in je brochure terugkomen wat jouw bedrijf succesvol en anders maakt dan andere.

 

4.    Gebruik beeldtaal

Het is meestal niet aantrekkelijk voor een lezer om een brochure te lezen waar alleen maar tekst in staat. Om de aandacht van de lezer te trekken is het dus belangrijk om ook afbeeldingen, illustraties, schema’s enz. toe te voegen. Afbeeldingen maken vaak sneller iets duidelijk dan teksten en worden daarnaast ook als eerste bekeken.

 

5.    Voeg bewijs toe

Het toevoegen van bewijs zorgt ervoor dat je doelgroep sneller in je gelooft en in staat is om actie te ondernemen. Bij het toevoegen van bewijs kun je bijvoorbeeld denken aan een quote/citaten van een tevreden klant. Het bewijs van een tevreden klant geeft vaak de doorslag, bij de lezer, om een product/dienst aan te schaffen.

 

6.    Geef antwoord op ‘de’ vraag

Met ‘de’ vraag wordt bedoeld of je brochure duidelijk maakt wat de lezer aan de producten of diensten van jouw bedrijf heeft. Wordt dit meteen duidelijker voor de lezer? Dan heb je een goede brochure! Wanneer je deze vraag met nee beantwoord heb je nog even wat werk te doen en zal je de inhoud van je brochure moeten aanpassen

Het voordeel van bedrijfsbrochures is dat je iets tastbaars mee kunt geven dat blijft liggen bij de klant. Thuis op tafel of op iemand zijn bureau. Zeker wanneer de brochure goed ontworpen en mooi geprint is, is de kans dat deze lang in het zicht blijft liggen groot. Je potentiële klant zal de brochure er nog eens bij pakken waardoor jouw bedrijf 'on top of mind' blijft.

Bedrijfsbrochure klaar? Laat je brochure dan drukken.